Av: Agnes Holmberg

2016-11-01

TRIBE 2016

För två veckor sen var jag och min kollega Erika på TRIBE – en heldagskonferens på Berns om hur företag bygger sin stam genom kultur och ett starkt varumärke. Det finns många sätt genom vilket ett företag kan bygga sin identitet och under dagen fick vi lyssna på över 10 tal av personer som har arbetat med detta på sina företag.

Här är några av höjdpunkterna från dagen:

**Netlights VD Erik Ringertz** eller “devoted follower” som han väljer att kalla sig – talade om kultur, värderingar och ledarskap. Bland annat hur man inte ska vara rädd för tillväxt och vikten av att det är de anställda som bygger kulturen och styr företaget.

![](./images/20161011_121607.jpg)

**Nästa talare var Mark Bonchek.** Med ett gediget cv som bland annat doktorand på Harvard inom sociala medier, konsult för företag som IBM och McKinsey och dessutom en mycket van föreläsare, var det inte konstigt att hans tal var ett av de mer solida och genomarbetade under dagen. Mark driver företaget SHIFT som har som mål att utbilda ledare och hjälpa organisationer i deras förändringsarbete mot mer digitaliserad marknad. Han pratade bland annat om hur man med hjälp av Storytelling kan bygga en värderings- och kulturstark organisation och la vikt vid ledarens roll när det kommer till att skapa möjligheter för sina medarbetare att “våga hoppa” och ta sig an nya utmaningar.

![](./images/14794082_10153760461386266_774436825_n.jpg)

**Hélène Barnekow är vd för Telia**, och när jag läste agendan för dagen var jag intresserad av att höra hur en Telecom-jätte som Telia arbetat med kultur. Hélène var en inspirerande talare som med glöd och engagemang berättade om sitt arbete för att “modernisera” och förnya Telia. Intressant att höra om hur Telia, eller Televerket som det initialt hette i över hundra år har klarat av att stå pall för IT-samhällets framfart, massiva förändringar i levandsvanor hos befolkningen samt otaliga moderniseringar. Från telegram och telefonkiosk till smartphones och 4g.

**Joe & The Juices grundare Kaspar Basse** har varit i hetluften en tid, bland annat då han fått kritik av facket för att enbart 50 utav 1000 anställda är kvinnor samt att lönerna ligger flera procentenheter under kollektivavtalets miniminivå. Trots detta var hans tal ett av dem som fastnade starkast i minnet och det var fascinerande att höra honom tala med engagemang och karisma om hur han som ung öppnade sin första juicebar och hur han sedan dess arbetat hårt för att bygga ett starkt varumärke och kultur. Nog har han lyckats skapa en stark kultur alltid, men i detta fall blev det nästan till ett skräckexempel. När han i en filmsnutt visade hur företagets “intervju-casting” gick till, fördes tankarna snarare till en blöt chartersemester i Ayia Napa än till en seriöst anställningsintervju, där Basse i bakgrunden iklädd svart skinnjacka och sippandes på en corona övervakade hela castingen som en slags ”Gudfadern”. Kvinnor lyste men sin frånvaro även i filmen och Basses svar när han i frågestunden ifrågasattes angående detta var alltför knapphänt och stämningen blev tryckt. På väg hem från konferensen kunde jag inte låta bli att kika in i de tre Joe & The Juice-barer som jag passerade på min väg till pendeln. Nej jag tror nog jag köper min juice på annat håll.

**TRIBE 2016** var en inspirerande, glammig och nytänkande konferens som höll hög standard under hela dagen. Talen var varierande och lyckades med att hålla ett tydligt fokus på temat för dagen. Hade jag fått ändra på något hade jag lagt mindre fokus på grupparbetena i pauserna. Med så pass många tal under dagen hade det behövts mindre uppstyrda pauser där man gavs möjlighet att mingla eller ta en naturlig paus. Allt som allt är jag mycket nöjd med dagen och ser fram emot vad TRIBE 2017 har att bjuda på!

![](./images/20161011_124020_WNjCP8x.jpg)

//
Agnes Holmberg
Human Resources på Dynabyte

#employerbranding #företagskultur #humanresources #tribesthlm

Nordic JS 2016

Lyssna på traineeprogrammets egen podcast från Microsoft Tech Days 2016