Av: Stefan Zangiers UX Lead Ericsson/Dynabyte
2022-06-03
UX/UI trender 2022
Nu har halva året gått, och vad är det som har hänt 2022 och hur kommer året att fortsätta. Trendspaningar är alltid intressanta och man kan ta många olika vinklar från detta. Jag kommer att ge min högst personliga trendspaning som UX lead på Ericsson inom ett av deras digitaliseringsprojekt.
#1 Designsystem
Något som har funnits ett tag och något som jag tror kommer att växa ännu mer är att företag skapar sin egna designsystem. Man försöker att plocka hem hela designen till sig själva och ta kontroll över den och sätta en gemensam design över alla sina verktyg inom företaget. Fördelarna med detta är att du kan få fram ett komponentbibliotek där du kan snabba på utvecklingen. Nackdelen är att designsystem tar lång tid att skapa och tar tid att underhålla vilket gör att nya önskemål om nya komponenter kan ta tid att ta fram. En annan fördel jag ser inom designsystem är att lägga in även processen hur man tar fram en bra design tillsammans med användarna. UX får en allt mer central roll i skapandet av UI.
#2 VR
Det pumpas in miljarder i VR idag och jag tror att man är smart som UX/UI designer idag att börja läsa på om detta ”nya” fenomen. Hur ska man skapa en meny i VR jämfört med trenderna som varit ett tag med flat design. Kommer vi göra företagshemsidor i VR eller kommer det fortsätta att vara platta sidor med information. För att få en första inblick i hur man ska design för VR läs gärna denna artikel.
#3 Flat design
Det fortsätter med att vara flat design på det mesta sidorna. Men jag börjar ana en trend ifrån detta. Dels med att fler kommer vilja testa 3D verktyg för VR design så kommer också 3D element att öka igen. Många företag som varit sena på pucken att ändra till flat design kommer nog även vara sena på att börja med det inom ett par år kommer att upplevas modernt. Tittar man tex på Instagrams och Googles nya loggor så fortsätter det att utvecklas loggor med fading men där man lagt ner mycket forskning på att det sak vara smooth mellan färgerna. Tittar man tex också på skillnaderna mellan iOS 14 och iOS 15 känns iOS 15 lite mera levande och som att det är fler lager i designen.
#4 Personifiering
Det är inte jättekonstigt att personifiering kommer mer och mer. Data insamling blir billigare och lättare. Annonsörernas verktyg blir smartare och bättre och internet blir snabbare och snabbare. Detta skapar förutsättningar till att på ett relativt enkelt sätt göra personlig design till olika användare. Från början var den kanske vanligaste personifieringen “Hej Stefan”. Sedan ett år tillbaka har det blivit supervanligt att kunna välja mellan dark och light mode. Andra vanliga personifieringar är genom att veta vilken plats du är på kan du serveras lokala nyheter och väderprognoser. Numera har t ex Netflix och Spotify bättre koll på vad du vill titta och lyssna på än vad du själv har. Jag själv sätter ofta på någon låt jag gillar och sen fortsätter Spotify bara spela timme efter timme med låtar som jag vill höra. Hur ofta har man tex inte googlat på något och pratat med någon om att man vill ha ett par nya skor och exakt rätt skor dyker upp som reklam. På Ericsson försöker vi att personifiera genom att analysera vilken roll användaren har och vissa upp relevant information för den personen. Vi ligger i början på detta men ser att i framtiden att göra detta smartare och smartare.
#5 Inforgraphics/ett budskap per sida
Även detta är ett område som växer där vi har samma företag som ovan som driver. Kanske allra mest med Spotify och deras Spotify wrap som kommer varje år. Enkla sidor som håller en hög formfaktor med endast ett budskap per sida som gör det enkelt för användaren att navigera på sidan. Jag använder denna typ av tankesätt på Ericsson genom att försöka ge användaren det budskap dom vill ha när dom vill ha det. Användaren ska inte behöva leta efter det användaren ska göra på sidan utan dom ska veta direkt. Det här är det viktiga, det är det här jag ska lösa.